Aug 5 2012

Fler fuskande sossar

Av Stefan K

SSU i Blekinge utreds för omfattande bidragsfusk.

Landstinget i Blekinge betalade ut 100 000 kronor till samtliga politiska förbund som hade fler än 300 medlemmar. Under tiden då fuskade startade hade SSU i Blekinge 30 stycken. De återstående 70 fingerades genom att partiet betalade in årsavgiften på 100 kronor för medlemmar som slutat eller av andra orsaker lämnat ungdomsförbundet. Detta gav en årlig nettovinst på 75 000 kronor.

Dåvarande ordföranden Per-Erik Persson hävdar att detta var en tradition inom förbundet och att det förmodligen pågått även efter hans avgång. Enligt Persson kände partidistriktet till fusket, men bad de inblandade att vara tysta för att rädda rörelsens anseende. LÄNK

Under samma period uppdagades det att också i Kalmar och Stockholm fuskades det med bidrag hos ungsossarna.

Som ni märker har dessa nyheter några år på nacken, så varför är de då intressanta? Jo, av två skäl. För det första pågår fusket än idag då det visat sig att SSU i Helsingborg och Norrbotten tillförskansat sig pengar på felaktiga grunder. I fallet med Helsingborg får man säga att kommunen stod för en del av misstaget, men i fallet med SSU Norrbotten handlar det om ett medvetet fusk som pågått i många år. Det andra skälet som gör denna rapportering intressant är att den pinsamt usla sidan interasitmen gick ut med stora rubriker när SDU i Helsingborg fick samma ersättning som SSU och Ung Vänster, men där rapporteringen om fusket tvärdog när det visade sig att också ”deras parti” var satta under lupp. Det är väl sånt man kallar hyckleri och subjektivitet?

Till SSU:arnas försvar får man väl säga, att har man förebilder som Göran Persson och Mona Sahlin så är det lätt att själv glida in på fel bana.


Jul 26 2012

Helsingborg satsar stora resurser på romer

Av Pettersson

”Fler ska komma ut i jobb, fler ska få utbildning. Romer ska få samma möjligheter i livet som andra.” Så lyder parollen i Helsingborg, där kommunen från och med i höst ska satsa stora resurser på zigenare. Projektet är en del av regeringens nya strategi att ”inkludera” zigenarna i det svenska samhället.

En rad andra åtgärder planeras också från regeringens sida, bland annat en vitbok om ”vilka övergrepp och kränkningar som begåtts mot romer under 1900-talet”. – Pettersson skrev till regeringen och frågade om de inte kunde utreda (det har gjorts en utredning men den försvann) om det ligger någon sanning i alla rykten om att zigenare stjäl som korpar och att det sällan är ens fel att två träder men det var inte aktuellt. Läs om utredningen som försvann HÄR.

”För i dag har de ofta sämre levnadsvillkor än andra. Många är arbetslösa, har svårt att få bostad, möts av fördomar”, påstår Helsingborgs Dagblad.

En av ”fördomarna” mot zigenarna påstås vara att deras utanförskap är självvalt. Att så faktiskt är fallet bekräftas av etnologiprofessorn Karl-Olov Arnstberg, som 1998 gav ut boken ”Svenskar och zigenare”. För denna bok blev han utfryst av PK. Han sade nämligen sanningen.

– Jag vill visa att många romer lever ett ”skitliv”, men vems fel är det?, säger Karl-Olov Arnstberg i en intervju från 2011.

– Jag vågar påstå att ingen annan grupp har fått så mycket positiv särbehanding av myndigheterna sedan slutet av 1960-talet – i stort sett utan resultat, fortsätter han.

Romerna lever i en ”försvarskultur”, menar Arnstberg. –” De vill inte leva som vi, och detta kostar dem oerhört mycket. Det är en mycket stark kultur, men den är inte framgångsrik i den meningen att den ger romerna ett bra liv” säger Arntsberg.

 I Sverige finns det uppskattningsvis 50 000 romer och 80 procent av dessa är arbetslösa. Det innebär att merparten av alla zigenare i arbetsför ålder lever på socialbidrag.

Kostnaderna för skattebetalarna uppskattas till 12 miljarder kronor per år, enligt Maria Leissner (FP).

-Pettersson säger att romerna har bott i Sverige i över 500 år och de har haft många chanser men likt muslimerna är det alltid någon annans fel att världen ser ut som den gör. När ska Myten Ullenhag och de andra i gänget sluta särbehandla minoriteter, kräv ansvar och ställa samma krav som på andra vuxna?


Jul 7 2012

Fler bränder – mindre klotter

Pettersson tackar för tipset från Helsingborg

Polisens specialinsatser på Drottninghög avlöser varandra. Ändå blir de allvarliga brotten fler. Antalet brott har inte ökat. De senaste sex åren har brottskurvan legat ganska jämn, på i snitt 700 anmälda brott per år men de allvarliga och grova brotten blir fler och fler.

Antalet mordbränder har ökat stadigt, från en anmäld 2006 till sex förra året. Även andra bränder blir fler för varje år. Samtidigt minskar antalet mindre allvarliga brott, som klotter och skadegörelse.

Edvard Sentivanski, 16 år, kommer gående med två kompisar nedanför Lekan på Drottninghög. De ska spela basket och har laddat upp med läsk och chilinötter. Han blir irriterad när HD vill intervjua honom och ser många problem i både polisens metoder och den allmänna bild som skapats av Drottninghög.

– Det finns en anledning till att folk krossar rutor och bränner bilar. Det händer nästan alltid dagen efter att polisen har varit här. De kommer hit, tar hand om en kille och trycker ner honom mot marken eller mot väggen. Då byggs det upp så mycket ilska. Allt negativt bara bombar inom en, säger han.

Biträdande närpolischef Karim Ottosson bekräftar bilden som vi fått från andra, att många av brotten på Drottninghög sker strax efter att polisen varit där.

– Det har hänt flera gånger. Nu senast så kom polisen till området för att en person blivit misshandlad. Efter ett frihetsberövande så krossades en massa rutor, säger hon.

-Pettersson undrar varför ljugmedia inte skriver att Drottninghög i Helsingborg är ett kulturberikat område och att det är invandrare som eldar, skjuter raketer, misshandlar och är väskryckare och polisens uppgift är att gripa brottslingar. Att försöka få det att se ut som det är polisens fel gynnar bara PK och TT-maffian, inte de invandrare som är hederliga och arbetssamma.


Okt 2 2011

Kultur det är kul

Av Eva-Marie

Jag och en vän tog en tur till vårt grannland i fredags för att vara kulturella. Vi styrde kosan mot Helsingborg för att med färja ta oss till Helsingör. Havet låg spegelblank och det var en näst intill magisk dag. Septembers sista dag och vi såg flera danskar som badade i Öresund på vår väg till konsthallen Lousiana museum for modern art. 

 

 

Modernt va det, konstigt va det och väldigt fräckt och vackert  var där. Vi tittade kommenterade och gick vidare i de olika rummen. Då det var första gången som jag var där så blev jag glatt överrraskad över den gemytliga stämningen. Människor var trevliga, glada och det kändes skönt att rösterna man hörde var danska och svenska (skånska).

 

 

Om man har lätt för att bli generad och tycker att naket är tabu då skall man inte gå på konsthall för när man minst anar det så har man sådan konst mitt framför synen!  Jag är inte sån men tanken slog mig att detta tas inte emot på ett välvilligt sätt i alla läger framför allt inte av dom som anser att den västerländska dekadensen är förkastlig. Här stannade vi till såklart och vi undrade båda två vad var meningen med detta? Nu skall man såklart inte gå för djupt in i en konstnärs huvud och intentioner, det blir man inte klokare av.

 

Av detta ”konstverk” (?) blir man inspirerad av att klättra upp på men tyvärr den fick man inte röra och det måste vara svårt för bland annat de skolklasser som var på besök. Även jag fick stilla mig. Undrar om det symboliserar att man vill. Kanske vågar du? Skall man hejda sig i språnget trots att man vill/ser/frestas ? Kanske är det endast en ball installation?  Ta en titt på Öresund genom fönsterrutan, sagolikt eller vad tycker ni?

 

 

 Vi trädde in i ett rum med idel synvillor och här kunde jag stå länge det var så häftigt men då vi hade en hel del kvar och en del världsproblem till att lösa så fortsatte vi vår kulturella vandring. Jo jag måste erkänna vi var inte på konsthall enbart för att beskåda konst utan vi var där i ett annat ärende också.

 

 

Två relativt nyfunna vänner som genom en slump träffats och att kunna mitt i vardagen träffas för att prata är stort. Att prata om vardagen, politik både lokalt och globalt det behöver jag. Många gånger upplevs man kanske som ytlig och jag erkänner att jag upplever andra som ytliga. Att våga ge sig hän och prata med en medmänniska om djupare saker i ens vardag är en tröskel som man kan ta sig över. Det behöver inte vara med en som tycker lika men att kunna prata länge och att diskutera behöver man/jag ibland. Känns det igen?

Tro nu inte att jag är en ”djuping” jag känner mig som en helt vanlig människa som tröttnat på att beskrivas som rasist och konspiratorisk för att jag bryr mig om min närmiljö och mitt land. När jag kommenterar i dagspress och inte håller med skribenten då kallas jag för näthatare och ibland går jag under benämningen piss (pissrännor är medias benämning på dom som skriver i kommentarsfälten). Det får vara nog, jag bryr mig.

Snipp snapp snut även denna dag gick mot sitt slut och havet låg fortfarande spegelblankt.

 

 


Sep 17 2011

Förbjud T-shirts med budskap

Pettersson

Ståuppkomikern Martin Svensson från Helsingborg har fått nog. Han gillar inte vad han ser och vill att T-shirts med kränkande budskap inte ska få säljas på Helsingsfestivalen.

”Jag är inte rasist bara lite mörkrädd”

”Det var bättre förr när kvinnor var kvinnor, män var män och fikus en krukväxt”.

Ovanstående är exempel på vad herr Svensson vill förbjuda och förklarar varför men det inser nog läsarna på den här bloggen utan förklaring, så den hoppar vi över.

Vem som ska övervaka förbudet och bestämma vad som är kränkande säger han dock inte men syftar kanske på sig själv.

─ Pettersson tycker nog att en ståuppkomiker som skojar med allt och alla och säkert kränker någon varenda gång han uppträder ska vara lite försiktig med förbud.

HD.se  

T-shirt har fått sitt namn eftersom den liknar just ett T. Från början användes T-tröjor av sjömän, under andra hälften av 1800-talet blev det ett arbetarplagg som bars under överdragskläder eller till grova byxor. Senare blev en vit T-shirt undertröja under den amerikanska arméns kakiskjorta. På 1950-talet övertogs tröjan av det nya ungdomsmodet. Under 1960-talets hippierörelse blev T-shirt med text och bild ett sätt att förmedla olika budskap.


Apr 2 2011

Inte en spänn

Av Eva-Marie

Ge dom inte ett korvaöre, inte en sekin, inte en krona eller inte en spänn. 

Islamiskt Center i Helsingborg söker 700000 kronor för islamisk kvinnodag. Fler tillfällen att bjuda in allmänheten och prata om islam, en anställd och ett uppmärksammande av internationella kvinnodagen(?) på Dunkers i mars nästa år. Det vill Islamiskt Center i Helsingborg ha och ansöker därför om ett bidrag på 700000 kronor från Europeiska Integrationsfonden. Tanken är att genom seminarier och föreläsningar till allmänheten och föreningens medlemmar öka förståelsen mellan muslimer och icke-muslimer samt minska islamofobin, säger centrets kontaktperson Nasrin Miari till HD. 

År 1999 skiljde sig svenska staten ifrån kyrkan och vårt samhälle skall vara sekulärt. Vi behöver inte offra 700000 kronor på att förstå muslimer för det gör de inte själv ens en gång. 700000 kronor är mycket pengar hur mycket förståelse vill de ha!? Kanske har de förstått att många ”gamla” svenskar förstår vart det bär hän när islam styr och värderar kvinnor sämre än boskap. Satsa pengarna på de muslimska flickor som riskerar att knuffas ut från balkonger då de vill leva svenskt. Sluta att stena kvinnor i islams namn, sluta att stena. Vi har inget att lära av er.