Afghanistan

  • Sharebar


Av Pettersson som idag börjar en serie om hur ”fredens religion” islam behandlar kristna i olika islamska länder. Kristna valdes för att kristendomen är världens största religion och för att det är enkelt för var och en att jämföra med hur den ”intoleranta och rasistiska” kristna västvärlden behandlar muslimer som flyttat hit.

Området som idag kallas Afghanistan var tidigare i huvudsak buddistisk men buddisterna dukade under eller tvingades konvertera till islam vid den muslimska erövringen av området.

  • Statsöverhuvud: President Hamid Karzai
  • Folkmängd 32,4 miljoner
  • Kristna: få
  • Huvudreligion: Islam
  • Statsskick: Islamisk republik

Alla afghanska kristna kommer från en muslimsk bakgrund. De troende som upptäcks möter diskriminering från familj och gemenskapskrets, samt från imamer och lokala myndigheter. Regeringen behandlar konvertiter som fiender och försöker med alla medel få dem att gå tillbaka till islam. Den lilla kristna minoriteten kan inte samlas offentligt; att träffas i privata hem är däremot möjligt även om det kräver stor försiktighet. Det finns inte en enda kyrkobyggnad kvar i landet, inte ens för utländska troende. I februari släpptes en kristen afghan från fängelset efter att ha spenderat nästan nio månader där, anklagad för att ha övergett islam.

Det finns en mindre samling kristna i landet som uppskattas vara mellan 500 till 8 000 människor. Då Talibanernas styre var över (2001) fanns det knappt några icke-muslimer i landet, förutom ett litet invånarantal inhemska hinduer och sikher. Sedan dess har några medborgare, som konverterat till kristendomen medan de var flyktingar, återvänt till landet.

Staten, inklusive domstolarna, anser av tradition att alla medborgare är muslimer. Islam är grunden för Afghanistans seder, lagar och dagliga liv. Hädelse och avfällighet straffas med döden enligt vissa tolkningar av islamisk lag.

Statstjänstemän har ofta en negativ attityd mot kristna. De kristna får fortfarande utstå diskriminering, trakassering och ibland våld.

De flesta kristna i Afghanistan håller sin tro för sig själva och berättar kanske bara för de man tror man kan lita på. Om en kristen upptäcks möter de hård bestraffning från familj, gemenskapskrets och Talibanerna. De slängs ofta ut ur hemmen, utsätts för verbal och fysisk misshandel, avskedning, fängelse eller till och med döden.

Det finns inte en enda kristen kyrka kvar i Afghanistan. Den sista kristna kyrkan revs i mars, 2010 efter att domstolarna vägrade värna om kyrkans 99-åriga hyreskontrakt.

Det finns inga kristna skolor kvar i landet.

Det är alltför farligt för en kristen afghan att ha en Bibel i sitt hus. Det betyder att de inte så ofta får möjlighet att studera Guds Ord. Eftersom analfabetism är ganska vanligt i landet sänds kristna radioprogram eller kristna program via satellit TV som både sökare och troende kan lyssna och titta på. Fastän de ber om material är det väldigt svårt för dem att kunna ta emot det.

Muslimerna förstör tusentals år gamla historiska föremål för att försöka dölja att det funnits någon annan religion innan islam. Bland annat har världsarv som jättelika buddistiska statyer från tiden innan islam.   

Källa Open Doors


2 kommentarer till “Afghanistan”

  • ollirein skriver:

    500 muslimer kommer det väl hit varje vecka minst och 8 000 per kvartal, dessa ska ha allt under väldigt lång tid medan de lär sig svenska språket. De har alla koraner med sig och religiösa kläder, somliga av dessa är att anse som maskering, vilket är förbjudet ute i det svenska samhället, men muslimer har fått dispens för burkor och nigaber, vilka det är de jämlika kvinnorna inom islam som bär. Men ibland är det muslimska bankrånare och andra kriminella som brukar dem för kriminella gärningar. Muslimerna som inte tolererar någon symbol från andra religioner i sina hemländer, begär att det ska vara likadant här som i deras hemländer. När vi säger att det är religionsfrihet i Sverige, så anser muslimerna att vi trakasserar dem och begär skadestånd av DO Diskremineringsombudsmannen. De stackars muslimerna har det verkligen svårt i de kristna länderna. Inte får de ens använda sina drygt 1400 år gamla Sharialagar med Offentlig Stening, offentlig halshuggning, offentlig korsvis stympning av hand och fot och offentliga avrättningar av homosexuella med hängning. Det är synd om dom som förlorar den lilla underhållning de kan få i ett kristet land. Jag håller med dom, vi borde faktiskt skämmas ögona ur skallen, så elaka är vi mot de stackars fredliga och humana muslimerna,som bara vill oss väl. Låt oss istället instämma i att allahu akbar, allahu Asghar

  • hane skriver:

    Det är väl så här 7-klövern vill att Sverige skall se ut!!