Mammon och förhuden del tre
Av Eva-Marie
Hon gjorde det igen, hon fick in en kontroversiell artikel i Sydsvenskan, Elisabeth Elgh (M). Att man år 2012 i vårt land kallar en artikel för kontroversiell när den handlar om att våga värna barn, alla barns rätt till en intakt kropp i vårt land säger en hel del om hur jävla fel det har gått. Religiös rituell könsstympning är tillåten i Sverige och det finns kliniker som hoppat på tåget för profitens skull.
En moderat politiker från Malmö har idag reagerat, lite sent kan tyckas men som sagt bättre sent än aldrig. Jag har tidigare skrivit till henne och berömt henne för hennes numera vakna syn på förändringarna i vårt land. Hon berömmer den Tyska domstolen som förbjudit omskärning och skriver”Den tyska domstolen har förstått att omskärelse av små pojkar innebär att de utsätts för allvarlig kroppsskada och att deras rätt till integritet väger tyngre än föräldrarnas rätt till religionsfrihet.”
Vidare ” Sverige går åt motsatt håll. Flera regioner och landsting har sagt ja till omskärelse av pojkar inom den offentliga hälso- och sjukvården. Motiveringen är att det är bättre att ingreppet utförs av läkare än av vem som helst, var som helst. De flesta barnkirurger åtar sig inte att omskära pojkar. Och ingen lär kunna tvinga läkarkåren att utan medicinsk anledning förbereda barnen för operation, söva dem, operera dem och svara för eventuella medicinska konsekvenser av en operation som är påkallad av religiösa skäl.Det är ingen tvekan om att pojkar som omskärs utsätts för smärta.”
Jag vet att Elisabeth har barnens bästa för ögonen då hon är barnavårdslärare och har varit rektor på vårdskola, det hon ser nu med religiöst stympade barnkroppar får henne att reagera. Hon har frågor och funderingar om detta och dessa lyder som så…” Omskärelse av flickor är förbjudet i Sverige. Men små pojkars gråt och smärta står sig slätt mot traditioner som borde ha förpassats till dåtiden för länge sedan. Sverige säger nej till barnmisshandel. Omskärelse av pojkar är kvalificerad misshandel. Varför får den fortgå?
Bra fråga, varför får den fortgå? Jag skrev ett mejl till henne dels för att höra hur det gått i ”Waberifrågan” och dels i detta ämne. Så här skrev jag:
Hej Elisabeth!
Vårt arbete präglas av medkänsla, delaktighet och respekt för individens integritet. ”"
Mammon och förhuden del två Läs hela Elisabeths artikel HÄR
Lindström
31 juli, 2012 kl 08:47
Har de hällörade någon förklaring till varför de måste ändra på det Gud har gjort?
31 juli, 2012 kl 08:37
Hej Värva….
Tack för din länk och den var tänkvärd den tanken har jag aldrig tidigare tänkt. Men helt självklart är det ett trauma för ett litet värnlöst barn att bli behandlad så, så klart att det sätter sina spår.
Vi har förstått det av Alis alla konstiga kommentarer i ämnet, det är något som brister och går i sönder i det ögonblicket som skalpellen skär..det går verkligen på djupet.
Eva-Marie
30 juli, 2012 kl 23:22
Den här videon säger allt
http://www.youtube.com/watch?v=ORVFxpOnjNU
Är det någon som kan motbevisa att våldkult, krig och osmkärelse ej hänger samman?
25 juli, 2012 kl 19:34
Ruben:
Ja vem gör inte det…Här sitter man och ser ut som en hoprullad Allers i huvudet,”sprachlos”…
Dina rader gjorde mig därtill deprimerad och nostalgisk,när jag åter fick uppleva din beskrivning om hans nedkomst från Helikoptern..
Nu skall jag försöka samla mih och återgå till ämnet,Nu kan du ju själv gå in på hans blogg och ställa alla hittills olösta frågor !!Halleluja !!
25 juli, 2012 kl 19:11
Olli:
Där förekom du mig igen!
Målle kom likt Ärkeängeln Gabriel i vit klädsel nerdimpandes från skyn.
Herre jävlar,jag gör snart på mig.
25 juli, 2012 kl 18:53
ollierein:
Kunde väl aldrig drömma om att ”Målle” fortfarande far runt i Jönköpings grannsocknar och predikar !!Trodde att han sedan långt tillbaka,hade återvänt till sitt himmelrike.. Denna guds himmelska gåva,måste vara uppåt 85 år,och besöker enl.hans blogg Gamla Hjälmseryd för första gång !!
Skall omedelbart informera Ruben om detta,så kan han ju själv fråga om ”Målle” är stympad eller ej !!
25 juli, 2012 kl 18:43
Nu tror ni nog att jag ljuger, men Målle Lindberg som han heter, är fortfarande going strong. Minnes ni Håtunaleken. nej nu kom jag fel, det där är ju en klassisk replik från Nyköpings gästabud under Medeltiden, ridå och scen nummer två. Målle Linberg kommer ner från himmelen för att frälsa de få som inte redan var det i Sveriges Jerusalem staden Jönköping, vid sjön Vätterns södra spets under mitten av 1960-talet. Då han ännu inte nått gudomligt status så liftade han med en helikopter. Han har ju alltid legat i teknikens framkant den goda Målle, så nu frälser han massorna via Internet. Välkomna till det virtuella tältet eller kanske templet, adressen är. http://www.molle.nu/ Mycket nöje och kalla Ali tillbaka. Detta kan inte pedofilen ännu.
25 juli, 2012 kl 18:19
Ruben:
Nej så nära de två förgrunds-figurerna kom jag aldrig..Minns att det rådde rena chaosèt när de uppträdde,liksom inom Ali´s trossamfund.
Skillnaden var att Målle aldrig begärde,att hans undersåtar skulle ligga på knä för honom !!
Därför tror jag inte hellre att han tillhörde
de som stympats..Men oskrivet är alltid bäst,när du nu påstår att han hade zigenarblod i sina ådror !!
25 juli, 2012 kl 17:52
Lars:
Det stämmer att Målle som för övrigt tillhör en gren av ”resandefolket” tillsammans med Arne for runt på 60-talet och orerade för folk och fä,kom på en annan grej nu som inte stämmer överens med Ali heller,men med risk att fara med lögn och förbannad dikt,så tror jag knappast att varken Arne el. Målle var omskurna. Vet du?
Det är kanske bättre vi tar det i ”Mammon och förhuden del 4. (förlåt E.M.)
25 juli, 2012 kl 17:29
Eva-Marie:
Nu vill jag inte framstå som en utpräglad sexualforskare,men uppstår inte Testosteron genom viss inverkan från hjärnan ??
I så fall är ett sådant ingrepp av konvertiternas intima organ överflödigt !! Där borde nog istället en hjärnkirurg skrida till hjälp..
25 juli, 2012 kl 17:17
Jo du Lars Maranata var ett kapitel för sig men jag minns inte att de dödade varandra eller sina egna barn. Inte heller stympade de sina avkommor.
Att stympa och döda sina egna barn ett resultat av generationers kusingifte och religiös hjärntvätt.
Herr Ali vi tar dig icke på allvar du tillber en bok och en sagofigur. Släng din sagobok eller varför inte lägg den på brasan när du grillar härnäst.
Kasta av dig det religiösa oket och gör dig fri.
Du duger säkert som du är men kanske kan du få gjort en plastikoperation så att även du blir en hel människa. Men kostnaden för den operationen får dina föräldrar stå för.
Hur var det nu, låter manliga konvertiter sig könsstympas, eller är det ett allt för känsligt område?
Eva-Marie
25 juli, 2012 kl 17:14
Ruben:
Ja den fanatiske islamisten är sur över att jag sett mer av de länder,som han uppger sig komma från,men aldrig satt sin fot i….
Skrev som du kanske såg,en kommentar till Eva-Marie`s inlägg.Där nämnde jag bl.a,att jag aldrig i någon annan del av världen,sett så många missbildade stackars människor som i arabländerna.Detta faktum om något,borde vara en varningssignal mot deras inavel genom sitt kusingifte !!
Betr.Imsen minns jag att han kamperade med ”Målle” Lindberg,som också for runt på marknader och spred sina läror..Gör dessa islamister kanske sak samma,..själv har jag ju inte besökt Kivik/Sjöbo sedan 60-talet…
25 juli, 2012 kl 16:57
Käre Månsson: Vad har du bidragit med i våra diskussioner? När ständigt nämner ordet lögner vill jag att du ska peka på en enda lögn. Hittar du inget konkret?
Månsson. Det är alltid en nackdel att höra på en muslim om man är som dig eftersom du inte kan skylla på att du inte visste =). Lycka till i livet.
25 juli, 2012 kl 16:56
Lars:
Du har nästan helt rätt, Ali håller samma klass som Arne Imsen,med ett undantag,Arne svängde det om.
25 juli, 2012 kl 16:49
En så fanatisk predikant,som bloggen fått sig tillskänks,har landet Absurdistan inte upplevt sedan Maranatas storhetstid på 50-talet…
Tack o.lov lämnade dessa oss senare i fred,och föll i glömska.Nu är jag rädd att den ”nya strömingen”av inavel,kan bestå i flera år framöver,när nu denna rabblar sak samma dagligen likt en gammal 78:a !!
Tidigare sades,att en lögn inte blir sannare för att den upprepas.Detta känner tydligen inte islamisterna till !! För dem är inte hellre en lögn något syndigt…
25 juli, 2012 kl 16:19
Eva-Marie: Fler och fler inser att islam är det rätta. Islam lockar till sig flest konvertiter. Mycket tack vare sådana som er. Ni väcker intresse för islam. När en europe, som ofta gillar att läsa på själv, upptäcker att det ni sprider inte är sant och fördjupar sig i koranen kommer övertygelsen. Tack för era insatser o er hjälp.
25 juli, 2012 kl 16:13
OlliR: verifierade fakta? Det är något som ni på bloggen verkligen saknar. Du har ju läst alla E-M ( verifierade ) kommentarer. Hur kommer det sig att nästan allt hon tog upp är så falskt o inte stämmer överens med verkligheten? Eller anser du också att det är verifierade fakta? Ni säger att Ali, araber o muslimer litar vi inte på. Då vill jag säga att ni gillar o litar på israeler. Fråga eller gå o se / ta på en av deras omskurna o jämför med era verifierade lögner.
På din fråga om Gud inte finns. Ja som jag sa innan så dör människan när som helst. Vi tittar på långsiktigheten. Om 70 år är både du o jag döda. O om gud inte finns så är både du o jag fortsatt döda.
Men har du frågat dig själv vad som händer när du upptäcker att Gud finns ( scenario 2)? Då tillhör ni i dagsläget dem som får ett hårt straff. Vågar du ta den risken?
Vi muslimer tror på scenario 2, att Gud finns. Därför följer vi Guds väg. Grunden är att vi ska samla hasanat = goda gärningar. Vissa saker i livet missar vi ( ex. alkohol), men vi tror också att detta förbud är för vårt bästa. Och det finns verifierade fakta som bevisar alkoholens skador på människor o samhället, inte sant?
25 juli, 2012 kl 14:57
Guds frid varde med dig också,Ali! Glöm nu inte att tvätta den ”skinnlöse” nästa gång du skall kopulera.
Det är vi otrogna tvungna att göra!
25 juli, 2012 kl 14:27
Det är skillnad på verifierade fakta och dina åsikter. Visst du har rätt att framföra dina åsikter om de inte är ärekränkande, men dina åsikter väger inte lika tungt som bevisade fakta.
Är Jorden platt Ali, bara för att jag påstår det, eller har du rätt som stöder dig på fakta, när du påstår att Jorden är rund.
Det är klent med fakta i dina argument för det mesta, och du ersätter det med dina och islams värderingar, vilka inte kan bevisas och sålunda räknas som åsikter.
Lägg dig i skuggan i hammocken eller hängmattan, och studera de gamla grekiska filosoferna under er stora högtid, så kanske du kommer ut som en stor filosof så småningom. Antiken är mycket mer bildande en sagoboken koranen. Tänk om det inte finns någon Allah och inga 72 jungfrur, hur du nu ska orka med det, då har du ju levt ditt liv på en lögn. Det är väl inget värdigt liv Ali?
25 juli, 2012 kl 14:19
Ali du har ju inte förstått något av denna mycket populära partiska politiska blogg.
Varför kommer du dragande med en gud till oss?? Skulle vi bli rädda?? Hur då då? Varför då då?
Om du vill skrämmas med gudar då är det bäst att du drar iväg till en religiös blogg.
Du har problem Ali och nu är du även hungrig.
Det värsta är att du och dina likar har blivit problem för svenskar i Sverige och det känns inte ok.
Fler och fler inser det nu och många har fått nog, det räcker nu.
Eva-Marie
25 juli, 2012 kl 14:13
Ruben satte huvudet på spiken medan Ali har ett blottlagt ollon och agenda.
Vi kunde ju välja att strunta i muslimernas barn och låta dom stympa och hålla på som deras ensak men det fungerar inte så.
Att svensk sjukvård/skattebetalare belastas av religiösa riter är inte rätt.
Det finns inga argument för stympande av ett värnlöst barn det finns endast svaga krypande politiker som fegar ur när det gäller mussar. Man kan kalla det för beröringsskräck. Ge mussarna vad de vill ha för vi struntar ändå i deras barn de är inte lika värda men vi vill vinna röster, så blir det med en sådan inställning. Allas barn är inte lika värda att värna. HELT FEL.
Inom vår nations gränser borde det vara självklart att värna allas barn och icke låta skallpellen oåterkalleligen vanställa kroppen på en person som inte kan freda sig.
Det finns inga religiösa barn.
En fundering om en man konverterar till islam, låter han stympa sig då…eller är det kanske ett för stort steg att ta, känsligt område?
Eva-Marie
25 juli, 2012 kl 14:10
Pettersson: Tror du att jag bryr mig om ditt förtroende. Jag litar ju inte heller på dig o ditt gäng. Att jag avrundar en diskussion, skiter i att läsa ert skräp och sedan kommer tillbaks o läser mer skräp och besvarar hatinläggen är fullt naturligt.
Er smutsiga agenda är tydlig. Må allah ge er vad ni förtjänar.
25 juli, 2012 kl 13:47
Ali. Du är en arab som inte går att lita på. Hur många gånger har du sagt att du lämnar den här bloggen och ändå kommit tillbaks? Du är ett eko som bara studsar, ett eko från medeltiden.
25 juli, 2012 kl 11:36
Pettersson: Ha…och det säger just du…det kommer från rätt person.
Pettersson mfl. Jag har sagt mitt och jag besvarar era lögner med argument. I slutändan får ni ju tro på vad ni vill. Jag räknar inte med att ni kommer att förstå.
Jag säger också till dig: Lär, gör om, gör rätt o tänk.
25 juli, 2012 kl 11:26
E.M.
Att ge sig in i en polemik med någon som använder sin Gud som redskap,för att rättfärdiga sina egna beslut är gagnlöst.
25 juli, 2012 kl 11:17
Ali, du använder ordet seriöst ofta men verkar inte veta vad det betyder när man läser dina egna argument. Lär, gör om, gör rätt.
25 juli, 2012 kl 11:11
Eva-Marie: OK bra där. Jag avrundar diskussionen. Vi två har två olika åsikter o övertygelser. Jag nöjer mig med det jag har sagt. Och jag förstår att du är frustrerad över att dina argument inte håller i en seriös och ärlig debatt.
25 juli, 2012 kl 10:54
Suck pust stön….som en dåres envishet trampar Ali på och mal om guuud när det handlar om baaaaarn.
I guds namn kränker man värnlösa barn genom att skära/stympa det mest privata på en människokropp. Könet.
Varför just könet skulle vara det bästa för de troende att karva i förstår inte jag och där finns inte den logik som herr Ali låter påskina, han är förvirrad och traumatiserad sedan unga år. Han har genomgått en rituell stympning. Något fattas.
Hm, det samlas smuts….jo det kan samlas smuts både här och där. Kanske vore det bäst för de troende att redan från början eliminera hela kroppen……kanske att ta i men en tanke.
Vad det handlar om är religiösa ritualer, profit och svaga okunniga politiker som inte vågar sätta ner foten. Man offrar muslimers söner.
Det finns inga religiösa barn, inte ens i Sverige.
Eva-Marie
25 juli, 2012 kl 08:34
Eva-Marie: Bra att du ändå tror att du kan Svenska. Synonymer kan trots allt ha olika innebörd. Ordet kirugi innebär ( är synonymt med) att skära men att skära betyder inte alltid kirurgi. Förstår du skillnaden i det svenska språket?
Som sagt så länge du tar upp felaktigheter kommer du aldrig att vinna en seriös debatt. Det skadar inte mig.
Du upprepar frågan om lillfingret eftersom du tror att det är en en svår fråga. Jag väntade på att du skulle förstå logiken. Men jag ska hjälpa dig på traven. Vi muslimer tror att allt som gud tvingar oss till har fördelar och allt gud förbjuder har nackdelar (o därmed blir det en fördel för oss att slippa nackdelarna). Och anledningen till att det inte är lillfingret som gud vill att man ska ta bort är att gud inte vill att vi ska skada oss. Att det är just förhuden beror på att det är bra för oss att slippa den. Förstår du nu?
25 juli, 2012 kl 08:24
aos: På din fråga om vad det är för fördel för pojken är mitt svar: Vi muslimer tror att allt som gud tvingar oss har fördelar och allt gud förbjuder har nackdelar. Jag vill självklart mina barns bästa. Vi tror att det finns fördelar med omskärelse. Det ger nämligen skydd mot bakterier och vissa virus att avlägsna den delen. Det finns flera vetenskapliga studier som visar på fördelar och troligen kommer det att komma fler forskningsrapporter framöver pga det börjar mer och mer nu. I sverige vaccinerar vi barn eller hur? Barnen skriker och får ont av sprutan, men eftersom det ger ett bra skydd väljer vi ändå att vaccinera dem. Inte sant?
När det gäller den kvinnliga sorten håller jag med dig helt och hållet. Jag är totalt emot det. Islam har inget med det att göra och jag tror inte någon annan religion kräver detta. Vad jag vet är det en tradition på vissa ställen. Och i Sverige är det redan förbjudet. Det betyder att den riktiga kampen ska ske på plats. Någon måste på något sätt övertyga de som har detta som tradition.
24 juli, 2012 kl 23:30
Det är framförallt kvinnlig könsstympning som jag vänder mig emot
Där har vi gamla traditioner från innan vår tideräkning
Som vissa människor tar för given lag utan att tänka själva
Dom styrs av någon slags gud fy fan vad religoner har ställt til det här i världen
alibc0058 svara gärna
24 juli, 2012 kl 21:35
aos härligt att höra att du är på ”krigsstigen” och är med i kampen mot könsstympning. I Sverige sviker vi tyvärr pojkarna och den kampen måste vi i anständighetens namn föra. Vi måste göra allt i vår makt för att kriminalisera detta vidriga våldförandet på gossebarnen.
Stränga straff och sedan utvisning.
Det är hemskt när det religiösa förtrycket drabbar oskyldiga.
Det finns inga religiösa barn.
Eva-Marie
24 juli, 2012 kl 21:11
alibc048 komigen
jag har inte tid nu på ett tag men kommentera gärna
24 juli, 2012 kl 21:08
Det var bara den första länken jag hittade
Finns många flera och riktigt skrämmande
Fibulering och sådant där dom syr igen ”pärleporten”
Det är ren ondska
Något som skulle få mig att ta till vapen
För att försvara kvinnors njutning och min egen
jag kan inte förstå den ondskan
Fattar inte vilken religion som vill förneka människorna glädje
Men iofs talibanerna förbjöd ungarna att flyga drake och sjunga studera mm mm
24 juli, 2012 kl 20:56
Ali du är utlänning och inte bekant med det svenska språket till fullo. Det finns något som heter synonymer.
Synonym = något som betyder likadant.
Synonym till stympa är :hugga av lemmar, lemlästa, rådbråka, massakrera, amputera, vingklippa; vanställa, förstöra, fördärva; förkorta, minska, beskära, rumphugga, fimpa..
Ali du ser det mesta i Sverige otydligt och jag ber dig varför har du och dina likar ett sådant sjukt intresse av könsorganet varför hatar ni er kropp så att ni måste stympa den?
Varför förhuden? Varför inte dina lillfingrar?
Eva-Marie
Tack för länken aos
24 juli, 2012 kl 20:42
Jag ser en tydlig bild framförmig
citat ali0048
”Jag känner en som vänt sig till dem och han säger att det gick perfekt till. Bra kirurg och barnet skrek inte eftersom pojken var bedövad.”
vad innebär detta för fördel för grabben ifråga ?
24 juli, 2012 kl 20:32
aos: Varför ska jag sitta o svara på något som jag är totalt emot och som inte har med islam att göra?
Eva-Marie: Det du o andra totalt missar är att omskärelse o stympning är två helt olika saker. Jag orkar inte diskutera mer med någon som inte fattar.
Jag ser en tydlig bild framför mig. Så länge ni kommer med felaktiga uppgifter kommer ni aldrig att få igenom er önskan. Så det är en fördel för muslimer att många av er talar om saker som inte stämmer.
24 juli, 2012 kl 19:56
ali1948 res tillbaka till mörkret och tillbakasträvandet
För oss övriga gäller självklart att inget religiöst dravel kan få oss att stympa våra barn
http://www.youtube.com/watch?v=qDJyZIPvExY
Kanske du kan förklara hur dom tror att våldta en oskuld kan bota aids
Det märkligaste av allt hur tänker dom när dom gangbangar en liten flicka
då måste det väl bara vara no1 som blir botad eller ?
förklara gärna
24 juli, 2012 kl 19:45
Var så god Lars jag kan liksom inte tiga still när jag ser orätt.
Ali än en gång du har helt fel och är ute och reser det är inga försök jag gör utan det jag gör är att reagera mot orätt.
Du är stympad mer än på ett sett, även emotionellt.En förklaringen till det kan inte vara annat än många generationers kusingifte, det sätter sina spår.
Ta ditt förnuft tillfånga och vägra stympa dina barn. Hjälp dina vänner att våga vägra barnmisshandel.
Kom igen nu Ali varför din förhud varför inte dina lillfingrar?
Eva-Marie
24 juli, 2012 kl 17:43
@ali1948, stympning av bebisar skall inte ske i ett upplyst land som Sverige. Att det sker i ditt hemlands trakter visar vilket mörker ni besitter.
24 juli, 2012 kl 15:20
Eva-Marie:
Ser att ditt tredje försök är bättre än de 2 första. Bra sammanfattning. Den konkreta och rätta kritiken gäller att barnen skriker och får ont. Inte sant? Helt riktigt. Inga lögner med det du säger och det är saklig kritik.
Med det sagt är det ju bra att omskärelser får ske på ett sätt där pojkarna inte får ont. Då är exemplet Capio bra. Jag känner en som vänt sig till dem och han säger att det gick perfekt till. Bra kirurg och barnet skrek inte eftersom pojken var bedövad.
24 juli, 2012 kl 13:35
Som vanligt när det gäller Eva-Marie,en vi kan förlita oss på.En ”helig” önskan vore att du fick tillfälle att framföra dina o.en stor majoritets talan i svensk STATS-TV…Kanske inte nu då alla ligger på stranden,men när de mörka höstkvällarna är tillbaka,passar ett sådant dystert ämne in …Tack än en gång !!