Vägglöss ökar kraftigt
Av Pettersson
Vägglössen breder ut sig i Sverige, mellan 2007 och 2011 ökade antalet anmälda fall till Anticimex med mer än 550 procent. Och när lössen väl kommit in i hemmet är de svåra att bli av med.
-Vi har sett en ökning under ganska lång tid, men framförallt ser vi en jätteökning under de senaste åren. Då är det nästan en fördubbling varje år, säger Jan Jungerstam som är biolog på Anticimex.
Vägglössen kan skapa stora problem i ett hem och gömmer sig framförallt i sängspringor, möbler och bakom golvlister. Lössen går till attack mot de boende och orsakar kliande bett, ofta flera stycken på rad.
När vägglössen väl har slagit sig ner i hemmet är de i princip omöjliga att bli av med och en sanering krävs. Och antalet saneringar av vägglöss har ökat från 1 763 till 11 753 på bara fem år.
Enligt Anticimex är orsaken att vi reser utomlands mer än tidigare och att vi då tar med oss vägglöss hem.
- Det beror på utlandsresor. Vi reser mer än vad vi gjorde förut, och till platser i världen som vi tidigare inte besökte, det är svårt att undvika, men vi måste börja bli mycket mer observanta. Titta runt om du ser spår av vägglöss innan du flyttar in på hotellrummet och lägg inte väskan under sängen, säger Jan Jungerstam på Anticimex.
-Pettersson säger inte mer än att i västvärlden har vägglöss i princip varit utrotade de senaste 50 åren trots all charterturism så var kommer lössen ifrån?
Lindström
9 juli, 2012 kl 17:56
Jag tror ta mig fan inte att detta är sant,måste bestämt fått in någon skit i systemet eller….
9 juli, 2012 kl 17:02
Lars, håller med dig.
Det finns en del bra saker som det här med musiken, Petterssons naturskildringar och litet av varje.
Jag syftade på när man drar fram allt som är negativt enbart hos invandrarna och ser mellan fingrarna när svenskar gör något. Eller helst inte nämner det alls.
Och det fick bli sista kommentaren från mig i det här ämnet.
9 juli, 2012 kl 16:55
Stefan K, du är väldigt dåligt insatt i de här sjukdomarna som du påstår gör sin entré i vår del av världen, så varför envisas du att diskutera dem.
Man behöver inte kunna allt.
Eftersom Eva-Marie tillfrågades om TBC-vaccination till sonen redan för 28 år sedan så borde det vill vimla av TBC-sjuka svenskar här vid det här laget. Det gör det inte.
Det finns invandrarfamiljer som har sjukdomen och bor här och hade den redan när de kom hit.
Och om det råkade komma några in i Spanien som tidigare i livet fått spetälska (eller lepra) så tror du visst att hela Spanien är hotad. Det är dom inte.
De här sjukdomarna smittar inte som förkylning. TBC finns i Sverige hos bland annat HIV-sjuka med dåligt immunfösvar. Hos en del uteliggare som bor i dålig miljö. Hos en och annan äldre som fått sjukdomen i tidig barndom och fått tillbaka den.
Och skulle man bli smittad, så är det inte ens säkert att man utvecklar sjukdomen, det är det många som aldrig gör.
Jag tycker du ska låta smittskyddsverket ta ansvar för det här. Och skulle det ske någon förändring så har vi väl fortfarande vaccinering att ta till, det har ju visat sig vara bra för 50 år sedan. Men den vaccineringen kan ju inte gälla för all framtid.
Och vad är det egentligen för sanning du vill läsa i SN?
9 juli, 2012 kl 15:45
Vad är det egentligen du inte förstår Lisa, eller vad är det du inte vill förstå?
Utrotade sjukdomar gör åter entré i vår del av världen och media skyller uteslutande på svenska och europeiska charterresenärer.
Man tvingas besöka Vårdguiden och andra oberoende källor för att läsa sanningen. Stör det inte dig att media väljer censur i dessa frågor?
9 juli, 2012 kl 15:14
Lisa:
Nu överdriver du på nytt..Titta noga på Petterssons blogg,och du upptäcker att hans utval är större än så.
Just pågår t.ex en intressant dialog över sommar-Sverige och cykelfrågor,i motvind och uppför backe…Schlager från gamla tider,avhandlas också under dagen.Själv har jag bidragit med en rapport ur verkliga livet,från en balkonggrill i Berlin !!
M.a.o ett brett utbud om man inte ideligen vill tjata på oss ”rasister”..
9 juli, 2012 kl 15:01
Vet ni vad man får om man korsar pms och en gps?
Svar:
En elak kärring som hittar överallt.
9 juli, 2012 kl 14:10
Stefan K, nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när du kommer dragande med spetälska…… av alla sjukdomar. Och jag förstår verkligen att din lokaltidning SN inte tycker det är något att skriva om. För vad ska de skriva, så här kanske:
”Det har visat sig att en del invandrare som kommit till Spanien och haft spetälska sedan barnsben fortsätter att ha det i det nya landet.”
Intressant!
Och Eva-Marie: Jag trodde jag förklarat det där med ”somliga”, ett ord som jag använde i brist på annat och nu ångrar efter allt ståhej.
Jag tänkte inte på någon här, men om jag byter ordet till SD-sympatisörer istället då.
Du efterlyser riktiga nyheter, men hur riktiga blir nyheterna på en sådan här sida där man bara tar upp händelser som har med invandrare att göra och bara i negativa sammanhang. Då får man väl en ganska skev och orättvis bild av verkligheten. Vi är helgon och dom är jävlar ungefär.
Sverige är ett långt och avlångt land och alla bor inte i Malmö från vilket du har dina erfarenheter. Alla bor inte i storstäder heller.
Själv tycker jag att det börjar komma fler invandrare än vad det finns jobb och bostäder till och att man inom EU ska ha en mer rättvis fördelning på mottagandet. Men jag vill inte klistra på invandrarna varenda otrevlig egenskap jag kan komma på för det.
9 juli, 2012 kl 11:32
Jag gillar skarpt dina inlägg och kommentarer Eva-Marie,du har en vass ”penna” som skildrar verkligheten.
Synd bara att kärringen mot strömmen inte kan inse vad som sker i realiteten.
8 juli, 2012 kl 23:25
Jag skickade ett mejl till vår eminenta lokaltidning SN med ett tips om gamla sjukdomar som åter fått fotfäste i Europa.
http://petterssons.bloggsida.se/diverse/svara-sjukdomar-gor-ater-entre-i-europa
Den som fick mejlet svarade att det lät intressant och att hon skulle titta på det. Uppenbarligen var det inte tillräckligt intressant för SN eller så var det någon som inte ville att detta publicerades.
SN, snart en f.d. tidning i vår brevlåda.
8 juli, 2012 kl 23:11
Hm…Lisa du får lov att göra hur många undantag som helst men jag blir fundersam när du inte minns att det var DU som drog in TBC i vägglössinlägget.
Inte bryr jag mig ett skvatt om vad du anser om vilka beslut jag tog för 28 år sedan och det är inte det saken gäller eller hur.
Nu väljer du antagligen helt medvetet att vrida och vända på den ursprungliga frågan så att du nu riktigt har lyckats förvirra dig själv.
Lisa kom igen varför är det så svårt för dig att berätta för oss vem som är SOMLIGA? Hur i hela fridens namn skall någon kunna känna sig träffad i det när du inte berättar vem och vilka du anser som SOMLIGA?
Förövrigt har många av det svenska folket totalt tappat förtroendet för media och det av den anledning som du skriver Lisa…de skriver inte som det är. En evig mörkning för att de inte tror att det svenska folket är vuxna nog att kunna tackla den verklighet som vi lever i dagligen.
Det är ovärdigt en demokrati att undanhålla folkmassorna vad som sker i landet. Du och många med dig Lisa skulle behöva läsa RIKTIGA nyheter skrivna av journalister som skildrar Sverige som det ser ut på riktigt.
När man låser och sätter upp avspärrningar vid akutsjukhuset i Malmö (7/7)för det väntas dit våldsmän och tillika släktingar till de två bröderna som på bröllopsfesten överdoserade är det ingen stor nyhet. Sådant som den vanliga Malmöbon håller på med? Det är nu man får läsa mellan raderna i tidningar eller prata med någon på plats, personal till exempel.
Att det denna gång var zigenare som gjorde min stad och dess vårdinrättning otrygg för vanliga civiliserade är inget viktigt för oss att veta? Hur skall samhället tackla zigenarnas behov och speciella önskemål om vi inte vågar ta i frågan och problemet med tång?
Jag ser hellre att media skriver som det är än att de ger sken av att vi alla är lika tokiga.Att mediafolk är rädda, om det råder det inget tvivel. Högt till tak…vad är det? Vi har facit såklart att de inte biter den hand som föder dom men med sjunkande prenumerantsiffror blir dom utan arbete hur som.
Vilket är bäst för landet att med öppna ärliga ögon ta tag i problem eller att blunda och hålla för öronen?
Pettersson vi borde försöka ta kontakt med någon på Anticimex som kan berätta hur det är på riktigt….anonymt såklart. Detta handlar självklart om rädslan för rasistkortet.
Eva-Marie
8 juli, 2012 kl 23:01
I Sverige av i dag har vi en mängd problem som över huvud taget inte fanns för inte så många tiotals år tillbaka i tiden. Vägglössen är att betrakta som en bagatell i sammanhanget. De omfattande samhällsproblem som nu finns, förtigs eller talas om i allmänna ordalag trots att majoriteten av dem har en minsta gemensam nämnare. Denna mgn får man inte nämna vid sitt rätta namn men måste omskrivas eller härledas till något helt annat.
Vad tror ni orsakerna är till att offentliga tjänstemän i Sverige med tiden har kommit att utsättas för allt mer av hot och våld i sin tjänsteutövning? Har svenskarna blivit mer hotfulla och våldsamma eller finns det andra orsaker? Nuförtiden är hot och våld vanligt förekommande och har därför i större utsträckning kommit att uppmärksammas också av de fackliga organisationerna. För några veckor sedan fick jag en inbjudan till ett av de fullständigt meningslösa seminarier där det sannolikt kommer att diskuteras hur de uppkomna problemen i möjligaste mån skall söka kringgås men inte lösas. På grund av det unkna politiska klimatet är det ingen som vill eller vågar peka på roten till problemen. Man ”går likt katten kring het gröt” och i stället för att inse vari problemen består och därefter åtgärda dem, försöker man i stället åtgärda konsekvenserna av problemen. Endast strutsar, politiskt korrekta och idioter plägar att göra så. Majoriteten av politiker och journalister i landet Mellanmjölk tillhör de två sistnämnda kategorierna.
8 juli, 2012 kl 22:02
Nu skrev jag ju att jag tänkte lämna detta ämne, men jag gör ett undantag, bara ett.
Jag tycker inte det var fel av dig att tacka nej till den där vaccineringen och nu har det gått 28 år sedan dess, och hur många svenskar tror du har insjuknat på den tiden….väldigt få tror jag. Så det är fel sjukdom att dra upp som ett stort hot i tid och otid. Ska man oroa sig så ska det väl åtminstone vara för de sjukdomar man drabbas av här i Sverige.
Mina ögon är inte mindre öppna än era för det, även om jag kanske ser litet annorlunda än ni på en del saker.
Och det här med ”somliga” som du ville ha svar på. Den som känner sig träffad får väl ta åt sig om den hör dit.
Men inom media skulle man ha mycket lättare att uttrycka sig om man inte behövde vara så försiktig när man kommer in på ämnet invandrare/invandring. De är väl rädda stt det de skriver i så fall ska vändas emot invandrarna av sådana som sympatiserar med SD, t.ex. Förut när man kunde kommentera anonymt till olika artiklar så gick det ju alltid överstyr, och artiklarna översvämmades av riktigt otrevliga kommentrer. Helt oacceptabla.
En som alltid utrycker sig trevligt är faktiskt Jimmie Åkesson, han skiljer sig ganska mycket från sina sympatisörer.
Jag fick inte riktigt fram vad jag ville ha sagt men nu klickar jag på skicka.
8 juli, 2012 kl 19:28
Lisa det var du som drog in tuberkulos i vägglössinlägget och då förstår du väl genom mina erfarenheter från ett lite mer ärligt samhälle vi levde i att då 1984 sa man som det var och eftersom jag inte hade vietnamesiska båtflyktingar i min närhet ansåg jag faran som minimal för min son.MEN det är 28 år sedan och mycket vatten har flutit under broarna sedan dess….eller hur?
NU är det en helt annan sak för de flesta för oss i vår vardag.Vi kommer inte undan längre för på många ställen är vi (etniska)svenskar i minoritet i vårt eget land.
Vad de de nyss komna har i sitt bagage , sina lungor eller i sitt blod är och kan vara både ett ekonomiskt hot och ett livshot för oss och våra barn. Om du tänker efter en stund kanske även du inser det Lisa?
Det är positivt Lisa att du kommenterar och ifrågasätter det gillar vi men jag håller med Ruben här ”For heaven´s sake,öppna dina ögon nån gång!”
Jag måste fråga dig än en gång Lisa…Vem är SOMLIGA? OCH varför skall vi inte ha vatten till kvarnarna?
Eva-Marie
8 juli, 2012 kl 18:32
Lisa:
Nej,jag inser ju att dessa inte sitter på bordet och hälsar mig välkommen !!
Men om de nu funnits på något av dessa kanske 1000-tals hotel,som jag övernattat på,så nog borde jag också ha fått några med mig hem !!
Men vid mina resor i 3:e världen(bl.a.arabvärlden),har jag sett ett otal andra för oss skandinaver,främmande arter av skadedjur,som genom åren korsade mina vägar…
Faktum är Lisa,att jag också senaste årtionden, nu tycks känna igen en del av dessa,i vår moderna nordiska djurvärld ! Kanske rent av samma orsak,som vägglössens utbredning i Sverige.
I och för sig inget uppseendeväckande,men likväl värt att notera..
8 juli, 2012 kl 17:59
Lars,
det är inte så konstigt om du inte sett vägglöss på de hotell du tagit in på, de håller sig gömda i någon springa i väggen eller bakom en tapet eller liknande på dagtid. Det är på natten de kommer fram för att äta.
Här i Sverige besprutar man inte bara privata lägenheter utan också hotell och vandrarhem. Även i USA och särskilt New York har man fått mycket vägglöss – till och med på deras biografer så man får byta ut stolarna.
Ingen vill ha dem och det är ingens fel att de existerar.
Och nu lämnar jag detta ämne.
Men det blir ju litet fart på diskussionen där jag hoppar in, det bjuder jag på.
8 juli, 2012 kl 17:16
Lisa:
For heaven´s sake,öppna dina ögon nån gång!
8 juli, 2012 kl 16:06
Lisa:
Delvis beundrar jag dig som ”motvalls kärring”,men ibland underdriver du kanske väl mycket..Vi som diskuterat ämnet ”nybyggarna” sedan länge,kan ju öppet ange dem utan att stämplas som rasister.
Inbillar mig inte hellre,att du blundar för vilka det är,som verkligen tar med sig djuren på sin långa fotvandring till Norden !!
Något säger mig att den ”teori” som man publicerat,knappast har med sanningen att göra.
Själv åkte jag under drygt 30 år halva jorden runt,och bodde helt naturligt på hotell i de olika länderna.Aldrig har jag sett till dessa löss,vilket tyder på att de inte i första hand är inhysta på hotell.
Troligare är att dessa löss har sina boplatser, liksom araber,afriker och andra av de ”nya svenskarna”,i lerhusen eller tälten i buschen !!Nu har jag aldrig besökt sådana på insidan,så även mina teorier bygger på ett antagande !!!
Men mina försök att doktorera i ämnet,bedömer jag som lika bra el. dåliga som PK-pressens..
När det beträffar TBC är det bra mycket allvarligare,eftersom denna sjukdom är högst smittosam..Denna importeras framför allt genom de ”nya” från öststaterna…Där skall du nog försöka skydda dig,trots att du tycks för mig leva i en väl isolerad trakt,en bit från våra Ghetton !
8 juli, 2012 kl 15:37
Eva-Marie,
vadå värna våra barn?
Du blev ju erbjuden att vaccinera din son men tackade tydligen nej, så då var det väl inte så farligt i alla fall.
Det gäller våra liv?
Ja, om du tänker på sjukdomar så är nog tuberkulos det vi har minst chans/risk att drabbas av, av allt annat vi riskerar att insjukna i.
Och jag tror ju inte att man behöver blanda in folkhälsan och rikets säkerhet när det gäller rapporteringen om hur vägglössen tar sig till Sverige.
Spelar det någon roll om de kommer hit med svenska turister eller med invandrare eller med bägge delarna egentligen?
Det är ganska ofarliga djur, om än otrevliga.
Njut av semstern nu istället. Jag läser varje dag och ser att du är på väg mot mina trakter om ungefär så där en 15 mil.
8 juli, 2012 kl 14:37
Lisa det bästa vore som jag ser det att ge alla kvarnar vatten så att de fungerar som de skall.
Vårt samhälle vinner inget på att undanhålla orsak och verkan, vi gräver vår egen grav eller så att säga vi går mot vår egen undergång.
Lisa du använder dig av ordet ”somliga” sluta mörka för oss VEM är ”somliga”??
1984 när vårt äldsta son föddes på Malmö KK fick jag en förfrågan om jag ville låta tuberkulosvaccinera honom.
Jag kände att tuberkulous var en sjukdom från förr som vi inte hade längre i Sverige och biverkning på detta vaccin kunde bli benröta.I samtal med KK personal frågade dom mig ifall jag umgicks med vietnamesiska båtflyktingar……
Vi kan inte längre blunda för sanningar Lisa det gäller vår hälsa och våra liv.
Det gäller den svenska folkhälsan och det gäller i förlängningen rikets säkerhet.
Är vi värda att få reda på hur det ligger till?
Är vi värda att få reda på hur det förhåller sig så att vi kan värna våra barn…?
Jag känner att jag är vuxen och har rätt att få reda på sanningen den skall inte undanhållas…..känner du dig vuxen Lisa för sanningen?
Pettersson jag har aldrig sett vägglöss på mina resor det jag sett är en kackerlacka i Grekland och en ödla på Bali.
Eva-Marie
8 juli, 2012 kl 13:07
Nej, jag tror inte att det bara är svenska turister som har vägglöss med sig i bagaget och det tror inte media heller. Men de vill väl inte ge somliga vatten på sina kvarnar, eftersom de förstår att de genast kommer att använda sig av det mot invandrarna.
Jag blir lika irriterad när somliga blåser upp tuberkulos som en hotande sjukdom i Sverige när knappast någon svensk har denna sjukdom och många läkare av idag aldrig stött på den. Även där ser man invandrare som syndabockar för något som de inte kan påverka.
Vi får ett influensvirus från andra sidan jordklotet hit till Sverige varje höst, vem ska vi skylla det på då?
Dessa virus gör ju faktiskt många svenskar sjuka varje år och en hel del äldre dör av det.
8 juli, 2012 kl 12:27
Om det är fakta du eftersträvar Lisa, förvånar det att du inte ifrågasätter media som avhåller sig från att nämna de nysvenskar som anländer från länder där vägglusen är vanlig.
Tror du att enbart svenska charterresenärer tar med sig detta hem?
8 juli, 2012 kl 10:47
Att rapportera fakta är inte samma sak som att utge syndabockar.
Men om man ständigt letar efter och för fram sådant som kan skyllas på invandrare då har man ett starkt syndabockstänkande.
Ingen trevlig egenskap.
8 juli, 2012 kl 09:38
Lisa
Är det inte media som utser syndabockar när de anklagar svenska charterturister för att ta med vägglössen hem?
8 juli, 2012 kl 09:18
Om vi nu reser mer och till platser som vi förut inte besökte, så är det väl inte konstigt om en och annan vägglus följer med hem i bagaget. Eller väljer vägglössen bara invandrare att lifta med. Jag tror de de tager vad de haver tillgång till.
Och jag förstår inte varför det alltid är så viktigt att kunna utse syndabockar för allting. När det uppstår problem får man väl åtgärda dem och inte bara skuldbelägga varann.
Och jag tror varken Pettersson eller någon annan här har sett skymten av en vägglus på senare år,inte jag heller.
8 juli, 2012 kl 04:47
Förutom ”svenskar” , vilka är det som reser mycket utomlands, och till länder (Somalia, Afghanistan, Etiopien, Eritrea för att ta några länder med högtstående kulturer och raketforskare och hjärnkirurger) ”vi” inte har rest till förut, jo politiker och mediafolk, så det måste krylla av vägglöss och annat importerat mångkulturellt välsignelsebringande hos dessa personer, som tex hos Carl Bildt, mfl, mfl. Så de får nog mängdrabatt hos Anticimex.
8 juli, 2012 kl 01:46
”titta runt” LOL, när jag tittar runt häromkring så ser jag Nomor med jämna mellanrum spruta vissa lägenheter. Jo, det är asylförläggningens lägenheter, inte vanliga svenskarnas bostäder. Jag drar mina slutsatser.
7 juli, 2012 kl 11:21
Lubbe Nordström kom ut med en rapport 1938 om Lort Sverige,därefter blev det en sanering av landet.All skit var i princip borta under förra århundradet.
Nu verkar det som om det är ännu värre ställt med ”husdjur” än det var på den tiden det begav sig.
7 juli, 2012 kl 09:07
Vi svenskar får sluta resa utomlands så vi slipper dra hit en massa ohyra och sjukdomar som vi trott vara bekämpade sedan länge.
Fy oss!
7 juli, 2012 kl 08:57
EXPOS OTALIGA FÖRGRENINGAR
Genom sin tvärpartistiska (sjupartistiska) styrning kryper Expos osynliga myceltrådar numera allt längre in i minsta skrymsle av samhällets olika organ. I styrelsen samarbetar röda Mona Sahlin friktionsfritt med de Nya Moderna Moderaternas Cecilia Stegö Chilló, Robert Aschberg med styrelseordföranden i Statens kulturråd, Kerstin Brunnberg.
Bland Expos främsta samarbetspartners återfinns inte bara LO och ABF, Statens kulturråd, Sveriges radio m.m. utan också Sveriges Hembygdsförbund (SHF).
I sistnämnda fall under det gemensamma fältropet ”tillsammans ska vi vinna slaget om hembygden”. Målgrupp är landets hembygdsföreningar, som ska förmås att inse, att ingen hembygd finns för någon etnisk svensk. Var och en som sätter sin fot i Sverige är automatiskt svensk och Sverige är hans hembygd.
Det är inte bara på Skansen, som Sveriges nationaldag firas med afrikanska trumorkestrar och somaliska danser; också ute i landet domineras många hembygdsföreningars program av uppvisningar av främmande folkslags traditioner.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/expo/pressrelease/view/expo-och-sveriges-hembygdsfoerbund-presenterar-sitt-samarbete-422025
”I samband med Almedalsveckan kommer SHF tillsammans med Gotlands museum och Stiftelsen Expo att anordna en paneldebatt med rubriken Slaget om hembygden.”
”Föga förvånande har främlingsfientliga organisationer provocerats av projektet. Projektet har också uppmärksammats mycket i media. Sveriges Radios program ´Tendens´ hade bland annat en temavecka med Hembygdsförbundets projekt som utgångspunkt.”
Här kan läsas om Sveriges Hembygdsförbunds engagemang i ”Kåldolmens dag”:
http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/12/17/genuskemi-och-nagra-klavertramp-i-det-politiskt-inkorrekta-trasket/#comment-10933